28.12.09

EL DÈFICIT FISCAL DE L'INCOMPETÈNCIA ESPANYOLA



He rebut bastants emails dubtant de que la xifra que jo atorgo al dèficit fiscal atribuïble a l’incompetència pugui ser de 1.000 milions any. Dons anem a raonar-ho:

DEFICIT PER INCOMPETENCIA
El tram de l’AVE acabat i sense servei que cada any l’Estat ha de pagar una indemnització per no tenir-lo en servei : 80 m€/any.

DEFICIT PER CONTROL D’OBRA I PRESSUPOSTARI A DISTANCIA
Tots els alcaldes han escoltat algun cop les frases :“si esto tiene que ser así, hemos de parar la obra” , o be, “a ver si vienen los ingenieros del Ministerio de Madrid y lo resuelven”. Tot això evidentment influeix en la productivitat i el l'acompliment dels terminis.
L’exemple mes clar es la variant de Vallirana, una obra pressupostada en 49,4 M€, i que ara diuen que costarà 121,60 M€ (ja vorem quin serà el cost final). I tot perquè no van fer estudis geològics, i quan van començar a foradar s’adonaren que el subsòl de Vallirana es ple de túnels d’antigues mines, i es clar, desprès de lo del Carmel, no volen que s’enfonses un poble sencer. Això si, si un cop començada l'obra s'adonen que s'ha de fer un mur de contenció per a menjar-se els jardins d'uns quants veins, o la paga l'ajuntament, o paren l'obra perque "no tienen presupuesto". La prepotencia del MOPU sempre per davant.
Qualsevol pagès de Vallirana els hagués explicat lo de les mines, però clar, Madrid es Madrid, i ara, tants anys desprès de fer les expropiacions, no poden canviar el trajecte pensat per Madrid. ( i que gracies a l’informació privilegiada va enriquir a mes d’un polític forà, o sigui com sempre, i els de sempre)

DEFICITS PER INTERESOS POLITICS PARTICULARS:
Es una política corrent dels nostres governants socialistes, quan una obra l’ha de pagar l’Estat, aprofitar que son “amics” o que son “enemics” per a demanar collonades que entorpeixen i encareixen l’obra, i com la millor manera de fer-ho veure es posar exemples aquí van uns quants:
1_ El Mercat de Santa Caterina era edificat sobre els ciments del convent dominicà . Al netejar el solar apareixeren les restes del convent, del S XIII. Com l’obra la pagava l’Ajuntament ho van fotre tot malbé, i au, a córrer que hem de fer un pàrking. En canvi al Born, l’obra la paga l’Estat, també apareixen restes, d’un barri pobre del XVIII, i com la obra l’ha de pagar l’Estat, aquelles restes son mes importants que les del S XIII, que només era un convent, el mes gran convent de Barcelona, però sense cap importància històrica. Situació actual : El Born encara esta parat i la nova biblioteca la podrien haver fet als terrenys de l’antiga estació de Rodalies i ja estaria acabada i en funcionament. ( no he trobat a internet el diferencial de cost ).

2_ El túnel de la Sagrada Família, costa teòricament 100 milions d’euros mes pel carrer Mallorca que pel carrer València. Ja vorem quina serà la diferencia quan acabin, això si no prenen mal, perquè qualsevol que miri un plànol antic de la zona sap que existeixen tres rierols ara soterrats i semi-canalitzats que travessen el carrer Mallorca entre Marina i Cartagena, cosa que fa molt difícil edificar varies plantes de pàrking en aquella zona quan es fa un edifici d’habitatges.

3 _ Si el traçat de l’AVE el pagués Catalunya i no depengués de ningú mes, s’haurien fet tantes estacions per complaure els taifes de la PseCta del Baix Llobregat? (alguna sense concurs públic), s’hagués fet travessar Barcelona, o haguéssim fet una estació a Molins de Rei, un altra a Montcada, i uns grans pàrkings i allargar el metro fins les dues estacions i s'ha acabat?. La diferencia entre un cost o l’altre es brutal, i al pas que van, quan acabin l’obra, els trens ja volaran.

EXCES DE COST PER RETRÀS EN L’ADJUDICACIÓ:
Com el MOPU no compleix mai els seus plaços d’adjudicació, i les obres es fan malament i tard, acaben costant sempre molt mes del pressupostat. Però això no es cap problema, la diferencia també va als nostres comptes.
El president de la patronal catalana Joan Rosell va afirmar que degut al retràs en l’adjudicació de les obres del MOPU ( només fan el 73,30 % de les obres adjudicades) de cada quatre anys, hi ha un en blanc.
Dons no, la cosa es molt mes bestia, si tinguesim en compte els interesos al 3% serien un 30,39% i no un 26,70%, i agafant com a model 100 l’obra publica licitada l’any 2007 que fou de 2125,80 M€, el cost dels interesos es de 89,90 M€ /any. Això nomès els diners que no gasten.

Els que gasten per fer les obres tard i malament es incalculable.( de moment).


Conclusió: Tot això s'evitaria simplement si l'Estat transferis els diners i la Generalitat s'encarreguès d'executar les obres



Com podeu comprovar, el dèficit fiscal atribuïble a l’incompetència de Madrid ( i dels seus socis de casa nostra) es molt semblat als 1.000 milions que jo deia.